امنیت و هک, همه مطالب

نگرانی‌های امنیتی و مشکلات مربوط به بیت‌کوین

مشکلات بیت کوین

بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است. با این وجود مانند تمام ارزهای دیجیتال خطرات خاص خود را دارد. یکی از مشکلات بیت کوین نزول شدید قیمت آن در طول چند ماه گذشته است. در واقع عدم ثبات قیمت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ارزهای دیجیتال است.

این ارزها همچنین مشکلات امنیتی خاص خودشان را دارند مانند امنیت کیف پول، خرج دوبل، حملات رو به گسترش بر بازارهای خرید و فروششان و همچنین استخراج‌گران طمع‌کار.

این مسائل مشکلات بیت کوین و تمامی ارزهای دیجیتال است. در ادامه خلاصه‌ای از مشکلات بیت کوین را بیان خواهیم کرد.

اما در ابتدا شاید بهتر است که برای روشن‌تر شدن این حوزه کمی در مورد ماهیت ارزهای دیجیتال و چگونگی استفاده از آن‌ها اطلاعات داشته باشید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌ی کریپتوجکینگ چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

کیف پول‌های ناامن

وقتی صحبت از هک در میان است، کیف پول‌های بیت‌کوین یکی از مقاصد اصلی و متزلزل هکر‌ها هستند.  گزارشی از طرف دانشگاه ادینبورگ می‌گوید که آن‌ها نقاط ضعفی در کیف پول‌های سخت‌افزاری پیدا کرده‌اند که می‌توانند مورد هدف هکرها، قرار بگیرند.

براساس همین گزارش حتی کیف پول‌های کدگذاری شده هم شمال این ضعف‌ها هستند.

با ساخت یک بدافزار، محققان توانستند مخابره بین کیف پول و کامپیوترها را شنود کنند. این اشکال امنیتی، حریم شخصی کاربران بیت‌کوین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زیرا  به این وسیله سرمایه آن‌ها به‌راحتی می‌تواند به حساب‌های دیگر منتقل شود.

هکرها و حملات سایبری

بیت‌کوین پتانسیل بالایی برای دریافت یک حمله فلج کننده دارد. حملاتی از این دست نیز در گذشته به وقوع پیوستند که تاثیر آن‌ها تنها بر ارزش بیت‌کوین بوده است و باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال شدند.

اما نگرانی‌هایی در مورد وقوع حمله‌ای که کاملاً این ارز را نابود کند، وجود دارد.‌‌‌ موضوع حمله به زنجیره بلوک نیست.

در واقع دغدغه اصلی حمله به بازار خرید فروش در مقیاس Mt Gox است. بعد از حمله Mt Gox سال 2014 گزارش‌هایی در مورد اینکه هکرها به مدت یک سال تا زمان وقوع حمله در تلاش برای نفوذ بودند، به وجود آمد.

بعد از موفقیت توانستند معادل 850 هزار بیت‌کوین به جیب بزنند. به حساب امروزی رقمی معال 7 میلیارد دلار.

استخراج گران طمع‌کار

یکی دیگر از مشکلات بیت کوین مکانیزم سند کاری آن است. با به وجود آمدن استخرهای بزرگ که مقادیر زیادی از استخراج را ثبت می‌کنند خطر کلاه‌برداری در استخراج‌ وجود دارد. این کار که با نام انسداد بلوک هم شناخته می‌شود، به این شکل است که استخرهای بزرگ ممکن است از قدرت بالای پردازش خود در جهت کشف بلوک‌های جدید و عدم انتشار آن به شبکه سوءاستفاده کنند.

بعد از کشف اولین بلاک، استخر به‌دنبال بلاک بعدی می‌گردد. اگر استخراج‌گر طمع‌کار بتواند این کار را انجام دهد، آنگاه با انتشار این دو بلوک این استخراج‌‌گر را، بلند‌ترین شاخه خواهد کرد. با این کار این استخراج‌گرها از بقیه جلو می‌افتند و تمام جوایز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

خرج دوبل

با وجود استحکاماتی که در مقابل این مشکل ساخته شده است، همچنان ترس‌هایی از آن وجود دارد. اگرچه بیت‌کوین هرروز در مقابل بروز این مشکلات پایدار‌تر می‌شود.

اما هنوز امکان آن وجود دارد که برخی بتوانند با یک حمله هماهنگ شده، از یک سکه 2 مرتبه استفاده کنند. برای مثال؛ باب مواردی را از آلیس می‌خرد و به او x بیت‌کوین می‌دهد.

در همان حال باب تراکنشی دیگری را با همین سکه‌ها به حساب دیگری که در اختیارش است انجام می‌دهد. در حالی که آلیس تصور می‌کند که باب پول را به او پرداخت کرده است دیگر حساب خود را چک نمی‌کند. اما در ‌واقع گیرنده پول، حساب دیگری از باب  است و به آلیس پولی نمی‌رسد.

به دلیل قاعده برگشت‌ناپذیری، امکان برگشت تراکنش برای آلیس وجود ندارد.

حملات 51 درصدی

حملات به اصطلاح 51 درصدی یکی از مشکلات امنیتی در بیت‌‌کوین است که سوءاستفاده از آن دشوار است. دشواری روزافزون استخراج بیت‌کوین استخراج‌گران را وادار کرده است تا به‌شکل هماهنگ وارد استخر‌های استخراج شوند.

زمانی که یک استخر به‌اندازه‌ای قدرتمند می‌شود که می‌تواند بیش از 50 درصد از قدرت استخراج را به دست آورد، تبدیل به یک تهدید برای شبکه بیت‌کوین می‌شود. اگر گروهی این‌قدر قدرتمند شود، آنگاه قادر خواهد بود تا از طریق خرج دوبل و یا استخراج بلوک‌‌های غیرمعتبر، تراکنش‌ها را دست‌کاری کنند.

برای مثال استخر Antpool که به‌وسیله کمپانی چینی اداره می‌شود حدود 27 درصد قدرت استخراج دارد. اگر بتواند همین مقدار قدرت استخراج به‌وسیله یک استخر دیگر به دست آورد قدرت جدید  آن به‌شکل خطرناکی نزدیک به 50 درصد خوهد بود.

رسیدن به قدرت 50 درصدی، نگرانی اکثر کاربران بیت‌کوین است. اما احتمال وقوع این امر بسیار کم است.

خطرات بیت‌‌‌کوین بیشتر مربوط به نحوه استفاده از آن می‌شود و نه شبکه آن. به‌همین‌دلیل بیشتر مشکلات بیت کوین می‌توانند حل وفصل شوند. بااین‌وجود تمام سرمایه‌گذاران بیت‌کوین باید از این مشکلات آگاه باشند و با دید بازتری وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند.

مطالب مرتبط

۷ نظر در “نگرانی‌های امنیتی و مشکلات مربوط به بیت‌کوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.