امنیت و هک, همه مطالب

فیسبوک و احتمال لو رفتن عکس‌هایمان

باگ های فیسبوک
  • فیسبوک به وجود یک باگ API اعتراف کرد.

  • اما این موضوع را خوب مدیریت نکرد: سه ماه طول کشید تا موضوع لو رفتن عکس را پذیرفت.

کاربران تصور می‌کنند که باگ های فیسبوک تمامی ندارد. فیسبوک جدیدترین شرکتی است که پس از اعتراف به یک باگ API، که باعث افشای عکس‌های خصوصی کاربران شد، لو رفتن داده را اعلام کرد.

پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا و هک شدن 50 میلیون کاربر تنها در حدود دو ماه پیش، این یک ضربه بزرگ برای این شبکه اجتماعی است.

ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی این نشت اخیر و کاربرانی که تحت‌تأثیر آن قرار گرفتند بپردازیم.

همچنین اگر به‌دنبال سایر راه‌های محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان معرفی خطرناک ترین حملات سایبری و راهکارهای جلوگیری از آن را، مطالعه بفرمایید.

چه اتفاقی افتاد؟

اخیرا خبری در مورد یکی از باگ های فیسبوک که باعث می‌شود عکس‌های بارگذاری شده که هنوز پست نشده‌اند در معرض دید عموم قرار بگیرند، منتشر شد. این باگ 6.8 میلیون کاربر و 1500 برنامه که به فیسبوک متصل هستند را تحت‌تأثیر قرار داد.

 این شبکه اجتماعی، در وبلاگی گفت که برنامه‌های شخص ثالث ممکن است بین روزهای 13 سپتامبر تا 25 سپتامبر 2018، در واقع به‌مدت 12 روز به “مجموعه‌ای وسیع‌تر از عکس‌های معمول” دسترسی داشته باشند.

این وبلاگ توضیح می‌دهد: وقتی کاربری به برنامه‌ای اجازه می‌دهد تا به عکس‌هایش در فیسبوک دسترسی داشته باشد، تصور می‌کند که تنها به برنامه اجازه دسترسی به عکس‌هایی را می‌دهد که در timeline خود منتشر کرده است.

اما در واقع، کاربران به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به عکس‌هایی دیگر، مانند: عکس‌هایی که در Marketplace یا استوری‌ می‌باشند، را می‌دهند.

همچنان بر عکس‌هایی که افراد در فیس بوک آپلود کرده‌اند اما ترجیح می‌دادند که پست نکنند نیز، اجازه دسترسی می‌دهند. این عکس‌ها، خصوصی هستند و دلایل زیادی وجود دارد که کاربران ممکن است تصمیم بگیرند که در نهایت آن‌ها را به اشتراک نگذارند.

دلیل اینکه فیسبوک قادر به انجام این کار بود این است که همواره یک کپی از آن عکس‌ها را ذخیره می‌کند تا کاربر بتواند در صورت بازگشت به برنامه، برای تکمیل پست خود به آن دسترسی داشته باشد.

 فیسبوک اطلاع‌رسانی کرد

“ما به تازگی مشکلی را پیدا و برطرف کردیم که ممکن است برخی از برنامه‌های متصل به فیسبوک را تحت‌تأثیر قرار بدهد. شما در گذشته به این برنامه‌ها اجازه دسترسی به عکس‌های‌تان را داده‌اید. فیسبوک معمولاً عکس‌هایی که در timeline خود می‌گذارید را با این برنامه‌ها به اشتراک می‌گذارد.

اما این باگ امکان دسترسی برنامه‌نویس‌ها به عکس‌های دیگر را می‌دهد، مثل عکس‌هایی که در stories گذاشتید یا آن عکس‌هایی که بارگذاری کردید ولی به اشتراک نگذاشتید.

مشکل مذکور مربوط به نحوه استفاده برنامه‌ها (مشروط به اجازه شما) از واسط‌های برنامه نویسی (API) ما، برای دسترسی به عکس‌های timeline می‌شد و ارتباطی به تنظیمات حریم شخصی پست‌های‌تان ندارد.

به خاطر این حادثه متاسفیم و دستور حذف کردن عکس‌ها را به برنامه‌نویس‌ها داده‌ایم. پس از آن برنامه‌نویسان قادر خواهند بود تا مطابق معمول فقط به عکس‌هایی که صراحتاً به اشتراک گذاشته‌اید، دسترسی پیدا کنند”.

همچنین در راستای اطلاع‌رسانی در این مورد، فیسبوک یک صفحه مخصوص ساخت که کاربران می‌‌توانند با مطالعه آن از احتمال لو رفتن عکسهای‌شان باخبر شوند.

آیا شما نیز تحت تاثیر این باگ قرار گرفتید؟

این شبکه اجتماعی از طریق یک هشدار در فیسبوک به افرادی که تحت‌تأثیر لو رفتن عکس قرار گرفته‌اند، اطلاع‌رسانی کرد. به گفته فیسبوک، این اعلان کاربران را به یک پیوند مرکز راهنمایی هدایت می‌کند که در آنجا می‌توانند ببینند آیا از برنامه‌هایی که تحت‌تأثیر این باگ بودند؛ استفاده می‌کردند یا خیر.

همچنین مهم است که افراد وارد برنامه‌ها شوند تا بررسی کنند که به کدام عکس‌ها دسترسی دارند.

راهکارهای ضروری برای در امان ماندن از باگ‌های فیسبوک

معمولا باگ های فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی نگران کننده است. مخصوصا که فیسبوک این موضوع را خوب مدیریت نکرد: سه ماه طول کشید تا موضوع لو رفتن عکس را پذیرفت. برای بسیاری از کاربران، این یک کاتالیزور برای بستن حساب‌های فیسبوک آن‌ها خواهد بود. کسانی که می‌خواهند آن را امتحان کنند، می‌توانند فعلاً حساب خود را در حالت غیرفعال قرار بدهند.

برای غیرفعال کردن اکانت فیسبوک مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا در سمت راست بالای صفحه فیسبوک کلیک کنید.
  • Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید؛
  • روی General در ستون سمت چپ کلیک کنید.
  • Manage Your Account یا مدیریت حساب خود را انتخاب کنید.
  • سپس روی Deactivate Your Account کلیک کنید
  • و دستورالعمل‌ها را برای تأیید دنبال کنید.

اگر تمایلی به انجام این کار ندارید، حداقل مطمئن شوید که تنظیمات حریم خصوصی شما ثابت است. و قبل از اینکه حتی شروع به آپلود داده‌ها (از جمله عکس ها) در فیسبوک کنید، کمی بیشتر بررسی کنید.

مطالب مرتبط

۲ نظر در “فیسبوک و احتمال لو رفتن عکس‌هایمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.